BuddhaWeb

Buddhismus jako nadčasová moudrost

Meditace klidného spočívání mysli

JeMeditace zdroj: Pixabay.comdná se o základní buddhistickou meditaci, kterou by měl praktikovat každý. Jejím výsledkem je dosažení větší kontroly a uklidnění svojí mysli, rozvoj soustředění. Díky této meditaci lze získat vyrovnanější přístup k životu, větší nadhled a odstup od všedních starostí. Každý, kdo chce začít s meditacemi, by se měl nejprve naučit zklidnit svoji mysl.

Meditace je vědomou prací se svojí myslí. K tomu nejsou zapotřebí žádné zvláštní schopnosti. Abyste pocítili její účinky, je třeba praktikovat pravidelně, nejlépe každý den. Najít každý den 10-20 minut na meditaci není zase tak náročné. Odměna, které se nám dostane, rozhodně není malá.

Přesto je nejlepší od meditace nic neočekávat. Tato meditace startuje vnitřní proměnu, která je velmi hluboká, ale přichází nenápadně a pomalu. Změna nenastane ze dne na den, je to proces, který trvá měsíce i roky. Meditování se může stát vaším celoživotním průvodcem.

V průběhu meditace svoji mysl učíme novému způsobu fungování. V běžném životě se mysl neustále zabývá mnoha rozličnými myšlenkami. Za den jich vyprodukuje kolem neuvěřitelných 70.000 a nad většinou z nich nemáme žádnou kontrolu. Cílem meditace je naši mysl zklidnit a naučit ji převzít kontrolu nad svými myšlenkami.

Při meditaci klidného spočívání mysli (tib. šine; sanskrt šamatha) se snažíme mysl zaměřit na jeden bod. Tím je obvykle náš dech. Princip meditace je prostý, nicméně snaha zkrotit mysl může připomínat zkrocení divokého koně. Nenechte se frustrovat, postup vpřed vždy vyžaduje pravidelnost a dostatek času.

Postup meditace

  • Usedněte do správné meditační pozice.
  • Zhluboka se nadechněte a vydechněte, uvolněte se.
  • Poté dýchejte přirozeně a rytmus dechu nijak neovlivňujte. Pouze jej pozorujte, jak vám proudí vzduch dovnitř a ven přes vaše nosní dírky.
  • Počítejte svůj dech, každý dechový cyklus. Výdech a nádech – 1, výdech a nádech – 2, atd. Počítejte celkem do 5, 10 či nejvíce do 21. Záleží na tom, jak dlouho dokážete vydržet počítat a neztratit pozornost.
  • Pokud přijde na mysl nesouvisející myšlenka, nezabývejte se jí. Nehodnoťte ji a nerozvíjejte ji. Nechte jí projít kolem vás, aniž byste se v ní angažovali.
  • Pokud se zapomenete a začnete myslet na něco úplně jiného, nerozčilujte se. Naopak se vždy radujte, když si to uvědomíte a vraťte se ke sledování dechu a počítání. Buď pokračujte v počítání tam, kde jste si byli naposledy počítání vědomí a pokud nevíte, kde jste skončili, začněte jednoduše opět od 1.
  • Na konci meditace věnujte všechny zásluhy, které jste praxí nahromadili, pro dobro všech bytostí.

Jak dlouho meditovat?

Zpočátku meditujte 5 minut denně, postupně pak můžete délku meditace zvyšovat. Ideální je meditovat alespoň 20 minut denně, ale je možné meditovat i déle dle vašich možností – klidně i hodinu. Pokud se rozhodnete jako začátečník meditovat delší dobu, je vhodné dělat bloky kratších meditací, mezi kterými se vždy protáhnete a odpočinete si – například 3 x 10 minut apod.

Co dělat s myšlenkami, které mě rozptylují?

Rušivých myšlenek bude zpočátku mnoho a je to zcela normální. Postupně však budete zlepšovat ostrost svojí mysli a množství myšlenek klesne. Cílem není nemyslet, ale dosáhnout co největší bdělosti, abyste si byli vědomí každé nežádoucí myšlenky a nenechali se jí rozptýlit. Proti myšlenkám nebojujeme, budou přicházet vždycky. Nejde o to zastavit každou jednotlivou myšlenku, ale vyvarovat se vytváření a udržování myšlenkových řetězců. Myšlenky nejsou nepřítelem, problém je jen lpění na nich.

Co dělat, když začnu usínat?

Lehká ospalost či únava v průběhu meditace se dá překonat krátkým zvednutím pohledu vzhůru. Nehýbejte hlavou, pouze očima. Dojde k osvěžení a bude se vám lépe pokračovat. Větší únava značí, že není nejlepší čas na meditaci.

A co dál?

Meditace není soutěž, kde byste se měli dostat co nejrychleji někam dál. Tato meditace vám může vystačit na velmi dlouho. Nicméně pokud se vám již daří udržet stav bdělosti, kdy jste si vědomí všech myšlenek a nezapojujete se do nich, můžete přestat počítat a pouze sledujte svůj dech. Až i toto vám půjde bez problémů, můžete zaměřit pozornost pouze na svojí mysl. Tím se dostáváme k meditaci vhledu  (tib. lhaktong; sanskrt vipašjána), která rozvíjí rozpoznání podstaty mysli.

BuddhaWeb.cz - na texty se vztahují autorská práva © 2016 Frontier Theme