Bojovnictví

Spojení bojovnictví a náboženství bychom nalezli v historii v mnoha státech a kulturách, totéž platí i o bojovnictví a buddhismu. Většinu z nás asi v tomto spojení napadnou japonští samurajové. Co ale znamená být bojovníkem? Nemám zde na mysli ozbrojeného bojovníka v bitvě, ale bojovníka s ostrým mečem jímž protíná své strachy. Mám na mysli bojovníka jakožto ztělesnění odvahy. Odvahy bojovat sám se sebou pro dobro své a dobro druhých.

Ať už praktikujeme učení jakékoliv buddhistické školy, nebo jen chceme v životě dosáhnout nějakých cílů, či změnit sama sebe, vždy potřebujeme dostatek disciplíny pro udržení se na cestě. Ztráta disciplíny znamená ztrátu našeho cíle ze zřetele a stagnaci na této naší cestě. Ovšem co znamená “mít disciplínu”? Je to jednoduše schopnost z dlouhodobého hlediska upřednostňovat ty činnosti, které jsou prospěšné a náročné před těmi, které jsou snadnější, ale více nás lákají. Často se pro tuto schopnost používá také pojem “silná vůle”.

Co se ale za disciplínou skrývá? Co dělí ty disciplinované jedince od těch prokrastinujících? Podle Paula Tillicha je to odvaha. Ve své knize “Odvaha být” píše: “Odvaha znamená obětovat podstatné prvky, které přináleží k lidské existenci a které, zůstaly-li by neobětovány, zabránily by dosáhnout skutečného naplnění.” Těmito prvky jsou myšleny právě zábava a potěšení a obecně aktivity, které nás oddělují od našeho cíle a od dodržování našich hodnot a zásad. A pro takové samuraje tato oběť mohla zahrnovat i jejich vlastní život, tedy obětovat život například pro čest.

S pojmem bojovnictví pracuje i Chögyam Trungpa v knize “Shambhala: posvátná cesta bojovníka.” Bojovník je symbolem odvahy být, vzdát se svých návyků a vyjadřovat krásu života v každém okamžiku. Klade důraz na vědomí přítomnosti, které je základem pro bojovníkův způsob života. Jde o naprostou jednoduchost a přijetí prostředí ve kterém žijeme. Velmi dobře to vyjadřuje tento citát z knihy: “Bojovník nepotřebuje barevnou televizi a videohry. Bojovník nepotřebuje číst humoristické knihy, aby se pobavil nebo rozveselil. Svět, který kolem bojovníka probíhá je takový jaký je a v tomto světě vůbec nevzniká otázka, zda se máme bavit.

Bojovník je odvážný, protože poznal strach. A odvaha se buduje právě skrz poznání strachu. Bojovnictví není o zbavování se strachu, ale o odvaze žít s ním. Bojovník vyjadřuje radost ze života, navzdory smutku a osamělosti. Je ochoten a odhodlán čelit nepříjemnému, protože ví, že za příjemnými věcmi se neskrývá ani růst, ani štěstí, ani upřímnost. Naopak jsou to nepříjemné myšlenky a činnosti, za kterými se skrývá naše bojovnictví, ryzí podoba naší cesty. Nejednáme podle emocí, ale podle toho, co je správné.

Jak se tedy ale můžeme stát bojovníky? Populární bestseller “Cesta pokojného bojovníka”, který představuje koncept bojovnictví bez buddhistického kontextu, nastavuje zrcadlo naší upovídanosti, zbabělosti a vážnosti, s kterou prožíváme život. Bojovníky se můžeme stát pouze tady a teď. Pouze tady a teď můžeme stát vzpřímeně, pozorovat co se v nás děje a být odvážní. Zároveň se ale příliš nesnažíme, protože život je takový, jaký je, není třeba ho měnit, není třeba spěchat. Co ale změnit můžeme, je náš postoj. Můžeme otevřít naše srdce a oči a aktivně dát prostor přítomnému okamžiku, aby se projevil. Aby nám ukázal krásu, pravdu, nebo ponaučení.

To nejlepší, co někdy můžeme udělat, je, že neuděláme vůbec nic – to je činnost nejvyššího druhu. Bojovník si váží chvil nehybnosti a rozjímání, v nichž nejvyšší moudrost přijímá přirozený běh života.” – Dan Millman

Na naší stezce se často stává, že míváme tendenci číst další a další knihy, články, snažíme se nějakým způsobem rozvíjet a vzdělávat, ale musíme si dát pozor, zda se nejedná pouze o prokrastinaci. Prokrastinaci našeho stavu bojovnictví. Stranění se ticha, odkládání skutečné práce na sobě, strach z pravdy a bolesti. Ale právě odvaha překonat tyto myšlenky a stavy z nás dělá bojovníky tady a teď. Jak píše Chögyam Trungpa: “Spíše spočíváme ve stavu bojovníctví, než abychom bojovali o další krok.” 

Literatura:

  • Chögyam Trungpa. Shambhala: Posvátná cesta bojovníka. Pragma, 1999. ISBN: 80-7205-661-1
  • Dan Millman. Cesta pokojného bojovníka. Sagittarius, 1995. ISBN: 80-901898-0-6
  • Paul Tillich. Odvaha být. Centrum pro studium demokracie a kultury – CDK, 2004. ISBN: 80-7325-016-0
> Navštivte také náš buddhistický eshop! <
retro

O Jakub Machač

O buddhismus se zajímám již od střední školy a byl bych rád, aby lidé měli kde se o něm dozvědět něco víc a nad čím se zamyslet. Studuji sociologii, rád čtu knihy, zajímám se o vietnamskou a japonskou kulturu a cvičím taiči.
Bookmark the permalink.

Komentáře jsou uzavřeny.