Dvě kvality meditace

autor: | 9. 01. 2023 | Praxe

Cílem základních meditačních technik je dosáhnout zklidnění mysli. Naše mysl je v běžném stavu plná myšlenek, které naši pozornost neustále zaměstnávají a odvádějí ji od toho, co se odehrává v přítomném okamžiku. Meditace nám pomáhá nebýt lapení desítkami tisíc myšlenek, které se každý den proženou naší hlavou. Abychom mohli rozvíjet meditativní stav mysli, jsou zcela nezbytné dvě kvality, které v tibetštině nesou název dränpa a šéšin.

Dränpa (v sanskrtu smrti) je kvalita meditace, která se někdy překládá jako mindfulness. Je to bdělá pozornost nebo též všímavost, kdy jsme schopní držet svoji soustředěnost na zvoleném objektu (například na pozorování dechu). Přitom se nenecháváme rozptýlit a nedovolujeme svojí mysli, aby se někam zatoulala. Díky této kvalitě meditace jsme přítomní, naše mysl není ztracená a ani neupadá do otupělosti.

Šéšin (v sanskrtu sampradžanja) je jasné uvědomování. Díky této kvalitě si uvědomujeme, co se odehrává v naší mysli. Vidíme vše, co se děje a zejména to, jak moc jsme během meditace pozorní. S touto kvalitou máme přehled o tom, co během našeho soustředění na objekt meditace probíhá v mysli. A zda se neobjevují překážky (jako je třeba stav otupělosti), se kterými bychom se měli vypořádat.

Dränpa a šéšin jsou dvě kvality, které se vzájemně doplňují. Dohromady vytváří schopnost setrvat v meditačním soustředění. Tyto pojmy se mnohdy zaměňují či splývají v jeden celek. Nicméně pochopení a rozvíjení těchto dvou rozlišných aspektů meditace je důležité, abychom se v naší meditaci zorientovali a dosáhli pokroku.

Pro lepší porozumění rozdílu mezi bdělou pozorností a jasným uvědomováním si můžeme představit, jak to vypadá, když přenášíme úplně po okraj plný hrnek kávy. Stačí drobné neopatrné zatřesení hrnkem a káva skončí vylitá na podlaze. Dränpa odpovídá tomu, jak důkladně budeme krok za krokem pohledem hypnotizovat hladinu kávy. Zároveň však při pohybu s hrnkem budeme vnímat, co se děje kolem nás. Zda nám v cestě nestojí překážka, o kterou bychom mohli zakopnout či nábytek, do kterého bychom narazili. Nebo zda se na nás odněkud nechystá vyřítit dítě či pes. Proto potřebujeme k úspěšnému přesunu s plným hrnkem i šéšin.

Během meditace tedy potřebujeme obě tyto kvality. Je nutné je souběžně rozvíjet a získávat tak postupně lepší kontrolu nad svojí myslí. Jsou nepostradatelnými pomocníky, kteří nám pomáhají budovat stabilnější a klidnější mysl.

Vít Kuntoš

Autor příspěvku: Vít Kuntoš

Buddhismus představuje stále důležitější část mého života, a tak jsem se rozhodl vytvořit tyto webové stránky či knížku Buddhismus v otázkách a odpovědích. Kromě toho se věnuji vedení sekulárních meditačních tréninků, astrologii či včelaření 🙂

Tento článek mohl vzniknout díky štědrosti podporovatelů BuddhaWebu!
Staňte se i vy podporovatelem a získejte za to bonusový obsah.
DĚKUJEME 🙏🙏🙏

Další články

Sliby sojong

Sliby sojong

Mahájánová praxe přijímání slibů sojong je praxe k hromadění zásluh, která je vhodná i pro laické praktikující. Jedná se o osm etických závazků,...

Zazen není totéž co meditace

Zazen není totéž co meditace

Tyto poznámky jsou výňatky z podkladů ke kurzu, které poskytl Isso Fujita na workshopu nazvaném „The Lived-Body Experience in Buddhist Meditation“,...

Košík

Doporučujeme

PODPOŘTE PROVOZ BUDDHAWEBU:

Přidejte se na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Nový článek na email

Buddhistický e-shop

Reklama

Pin It on Pinterest