Meditace v chůzi

autor: | 30. 08. 2018 | Praxe

Meditace nemusí probíhat jen na meditačním polštářku. Meditovat lze i v pohybu. Představíme si meditaci v chůzi jednoduše “krok za krokem”. Tato praxe se vyskytuje s mírnými odlišnostmi ve většině buddhistických škol a instrukce jsou snadné.

Meditace v chůzi může být vhodná pro ty, kterým praxe v sedě z nějakého důvodu nevyhovuje. Pokud chcete strávit meditací více času, můžete střídat meditaci na polštářku a v chůzi. Předejte tím tomu, že by vás z dlouhého sezení bolely nohy či záda.

Princip meditace spočívá v plném sledování procesu pomalé chůze. Dochází tak ke zklidnění mysli, stejně jako při klasické meditaci zklidnění mysli. Zpočátku vám jednotlivé kroky mohou připadat trochu robotické. Postupně se však praxe stane plynulejší. Nejlepších výsledků dosáhnete, když budete na boso či jen v ponožkách.

K praxi si nejprve najděte vhodný prostor. Potřebujete volný prostor bez překážek, kde můžete ujít rovně alespoň okolo deseti kroků. Délka zvolené trasy ovšem může být i delší, doporučení se v různých tradicích liší.

Jak meditovat v chůzi

Postavte se na začátek vaší trasy a přesuňte pozornost ke svým chodidlům. Zlehka přesuňte váhu ze strany na stranu a zepředu dozadu. Narovnejte záda a vytáhněte temeno hlavy vzhůru. Uvolněte a spusťte dolů svoje ramena. Vypněte s hrdostí hruď. Ruce můžete sepnout za zády, před břichem či je můžete nechat volně viset po boku.

Naučte se meditovat na meditačním tréninku.

Můžete začít s chůzí. Zvedněte pomalu pravou nohu a vnímejte, jak se mění rozložení váhy vašeho těla. Všímejte si, co musí udělat levá strana těla, aby udržela vaši váhu. Jak se rozšiřují prsty na noze a přesouvá těžiště. Natáhněte pravou nohu dopředu, položte na zem nejprve patu a pak postupně zbytek chodidla. Přesuňte svoji váhu dopředu a uvědomujte si, jak se začíná zvedat pata levé nohy. Zvedněte levou nohu dopředu a postupujte dál.

Cílem je všímat si, co se přesně děje při pohybu s vaším tělem. Abyste udrželi pozornost, můžete si v duchu přidat k jednotlivým fázím kroku slovní popis jako “zvedání, přesun, položení”. Pokud přijde na mysl nesouvisející myšlenka, nezabývejte se jí. Nehodnoťte ji a nerozvíjejte ji, zůstávejte přítomní s pohybem.

Když dorazíte na konec předem určené dráhy, zcela se zastavte. Nadechněte se a vydechněte. Pomalu se otočte směrem, odkud jste právě přišli. Mírně se opět zhoupněte pro uvědomění vaší rovnováhy a zkontrolujte postavení vašeho těla. Můžete se vydat směrem zpět a opakovat pomalou vědomou chůzi.

Na konci věnujte chvíli pocitům, které se objevují ve vašem těle. Nezapomeňte věnovat všechny dobré dojmy, které jste meditací vytvořili, pro dobro všech bytostí.

Vít Kuntoš

Autor příspěvku: Vít Kuntoš

Buddhismus představuje stále důležitější část mého života, a tak jsem se rozhodl vytvořit tyto webové stránky či knížku Buddhismus v otázkách a odpovědích. Kromě toho se věnuji vedení sekulárních meditačních tréninků, astrologii či včelaření 🙂

Tento článek mohl vzniknout díky štědrosti podporovatelů BuddhaWebu!
Staňte se i vy podporovatelem a získejte za to bonusový obsah.
DĚKUJEME 🙏🙏🙏

Další články

Dvě kvality meditace

Dvě kvality meditace

Cílem základních meditačních technik je dosáhnout zklidnění mysli. Naše mysl je v běžném stavu plná myšlenek, které naši pozornost neustále...

Sliby sojong

Sliby sojong

Mahájánová praxe přijímání slibů sojong je praxe k hromadění zásluh, která je vhodná i pro laické praktikující. Jedná se o osm etických závazků,...

Košík

Doporučujeme

PODPOŘTE PROVOZ BUDDHAWEBU:

Přidejte se na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Nový článek na email

Buddhistický e-shop

Reklama

Pin It on Pinterest