Podstata zen buddhismu

autor: | 28. 01. 2018 | O buddhismu

V tradičním dělení existují vedle sebe Mahájána, Hinajána, Vadžrajána (jinde Tantrajana) a Théraváda. V překladech pak učení velkého vozu, malého vozu, cesta tanter (manter) a nakonec učení starých. Další světoznámou naukou je zen, čínsky Čchan, jako odnož mahájánového směru.

Podle legendy dovezl toto učení v 6. století indický mnich Bódhidharma do Číny, kde se usadilo na dalších nejméně tisíc let. Zde postupně vznikaly dva důležité proudy – Sótó a Rinzai. První z těchto škol, Sótó, postupně vypracovala formalizované formy meditace. Škola Rinzai prohlubovala práci s takzvanými kóany (“kung-an“), krátkými nesmyslnými rozmluvami žáka a mistra, nebo příhodami, díky jejichž pochopení na úrovni ne-smyslové, může žák dojít k satori, prohlédnutí.

Následovalo pronikání Čchanu do země vycházejícího slunce, Japonska, obzvláště v podobě přísné školy Rinzai. Tam se toto učení svou spontánnosti a morálkou stalo náboženstvím samurajů.

Mohl bych napsat tisíce řádků se snahou vysvětlit zen, ale marně. Ta nejryzejší forma je prosta jakéhokoli intelektuálního uchopování. Jde o čiré jednání bez vědomého přemýšlení. Ale pozor, ani toto není úplné, protože pak by si kdejaký šílenec řekl: „ Já zabíjím lidi, já dělám zen“. V nejniternější podstatě jde o uvědomování si své jednoty se vším, co nás obklopuje a zároveň jisté oddělenosti, byť imaginární. Uvědomování si, že jsem tělo a nejsem tělo, že tato má mysl je prázdná stejně jako je prázdné veškeré bytí a zároveň nic z toho prázdným není. Paradoxy, jež se před nás staví, nás nutí přemýšlet bez mysli. Tolik by se zároveň dalo napsat ke škole Rinzai.

Škola Sótó upřednostňuje dělání před myšlením. Jejím mottem je, že myšlení bylo zapotřebí dříve. Dnes, kdy je doba technologií a jsme nuceni neustále pracovat s myšlenkami, je lepší nechat hlavu odpočinout. Je velmi důležité soustředit se na přesné provádění rituálů, jejich vyznění a na každičké TEĎ naší existence. Nejvíce se zaměřuje na zazen – meditační sezení se snahou o nemyšlení. Naším úkolem při tomto speciálním Buddhově sedu je prostě být. Není hora, kam bys zen nepřinášel již se sebou samým.

 

Petr Kubeň

Autor příspěvku: Petr Kubeň

Zen buddhista 🙂

Tento článek mohl vzniknout díky štědrosti podporovatelů BuddhaWebu!
Staňte se i vy podporovatelem a získejte za to bonusový obsah.
DĚKUJEME 🙏🙏🙏

Další články

Tibetské buddhistické kalendáře

Tibetské buddhistické kalendáře

Tibetské buddhistické kalendáře představují hluboce zakořeněnou tradici, která propojuje náboženské, kulturní a astrologické aspekty života v...

Šántidéva: Mistr cesty bódhisattvy

Šántidéva: Mistr cesty bódhisattvy

V kaleidoskopu duchovních tradic jasně září postava Šántidévy, významného indického mistra ze 7. století. Jeho životní příběh a učení představují...

Lhabab Düčhen

Lhabab Düčhen

Lhabab Düčhen neboli „Buddhův sestup z nebeské říše“, je posledním ze čtyř hlavních velkých buddhistických svátků – z tibetštiny düčhenů. Tyto...

Čhökhor Düčhen

Čhökhor Düčhen

Čhökhor Düčhen neboli „Den Buddhova prvního otočení Kola Dharmy“, je třetím ze čtyř hlavních velkých buddhistických svátků – z tibetštiny düčhenů....

Zpět na předchozí stránku

Košík

Doporučujeme

PODPOŘTE PROVOZ BUDDHAWEBU:

Přidejte se na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Nový článek na email

Buddhistický e-shop

Reklama

Pin It on Pinterest